נקדים: דע, כפי מחשבתך להתקדש ולטהר בטבילת המקוה, שהוא המים העליונים, כן תזכה לקבל תוספת קדושה וטהרה.
גדולה כוחה של טבילת המקוה לטהר מזוהמת חטא אדם הראשון – לאחר חטא אדם הראשון כל הניצוצות נפלו ממנו לדומם – צומח – חי – מדבר, והכל נטמא, חוץ מהמים הזוחלים מתחת לקו האדמה שלא נתאחזו בהם ניצוצות הטומאה וזהו הסוד העיקרי לטבילת המקוה.
התנאים לקבלת הטהרה במקוה
- בבואך למקוה תכוין לקבל תוספת קדושה וטהרה ולכל הדעות אם אינו מכוון לשם טהרה, אינה טהרה.
- לשמור על קדושת מחשבתך, ושלא תתור אחר עיניך, שלא יהיה כטובל ושרץ בידו.
- להשתדל לא לדבר דברים בטלים במקוה שהם בוודאי אינם מעלים טהרתו, אלא שמורידים טהרתו.
- שלא יבוא במטרה להתעכב במקוה, אלא שתהיה מטרתו לקבל טהרה וקדושה בלבד.
- מקודם שיבוא לטבול במקוה יתוודה על חטאיו או על כל פנים יהרהר בתשובה.
הכוונות שיכוון בשעת טבילתו
- יכוון שנכנס בסוד נשמתו ב'מים העליונים' בסוד ה'עולם הבא'.
- יכוון שבשעה זו טובלים את נשמתו בנהר דינור.
- יכוון לטהר עצמו בקדושה עליונה, ולטהר נפשו מזוהמת הסטרא אחרא.
- יכוון 'הכנעה' בגימטריא עם הכולל 'מקוה'.
- יכוון אל כל מה שבלבו 'ביטול רוחני' ואז יגרום למעלה בחינת הביטול.
- יכוון לבטל הדינים בשורשם שהוא ב'בינה', ולעלות אותם לשורשם.
- יכוון בפסוק: "קומה עזרתה לנו ופדנו למען חסדך" "קומה" אותיות 'מקוה' והוא "עזרתה לנו" – להמתיק כל הדין המשתלשל משם אלהי"ם שהוא בגימטריא "לנו", ועל ידי המתקת המקוה "ופדנו" – שהוא פדיון הנפש, ומועיל רק "למען חסדך" – להמשיך חסדים, (דהיינו שיכול להמשיך חסדים ממקום עליון, רק אם יעמוד בתנאים שיוכל לקבל טהרת המקוה).
- יכוון שמעתה מוכן לעבוד את השם יתברך, (על פי שבע ספירות תחתונות) חסד – אהבה, גבורה – ויראה, בכדי שיוכל השם יתברך תפארת – להתפאר בו שנאמר: "ישראל אשר בך יתפאר", וימסור עצמו על קדושתו ועל ידי זה נצח – ינוצח הסטרא אחרא ע"י בטחונו בהשם יתברך שישיב את נדחו וצריך הוד – להודות לו שניצול ממצולות ים ואז הוא נכלל בכלל יסוד – צדיק יסוד עולם, ואז על ידו יתגדל ויוכר מלכות – כבוד מלכותו יתברך שמו לעולם ועד.
- יכוון שֵׁם קנ"א בגימטריא 'מקוה' שהוא שֵׁם היוצא משֵׁם 'אהי"ה' במילוי ההי"ן, כזה אל"ף – ה"ה – יו"ד – ה"ה, (ושם זה הוא בית קיבול לשמות קס"א – קמ"ג – קנ"א. כידוע ליודעי ח"ן).
- יכוון שגג המקוה כנגד שם אהי"ה וארבעה רוחות המקוה כנגד ד' אותיות יהוה, וקרקע המקוה כנגד שם אדנ"י (ושלושת שמות אלו אהי"ה יהו"ה אדנ"י בגימטריא יב"ק בראשי תיבות יחוד ברכה קדושה). ויכוון בשילוב שמות אהי"ה – אל"ד כזה אאהלידה.