כתוב: "וכי תשיג יד גר ותושב עמך ומך אחיך עמו לגר ותושב עמך ונמכר לגר תושב עמך או לעקר משפחת גר", אחרי נמכר גאלה תיהיה לו אחד מאחיו יגאלנו, (פר' ויקרא כ"ה – מ"ז).
"וכי תשיג" – אם יתעשר, "יד גר ותושב עמך" – גר תושב המתגורר בארץ ישראל מחמת שהוא מקיים 7 מצוות בני נח,
"ומך אחיך עמו" – מחמת דוחקו, "ונמכר" – העני, "לגר תושב עמך" – לאותו גר, "או לעקר" למישהו, "משפחת גר" – העובד ע"ז, "אחרי נמכר גאלה תיהיה לו אחד מאחיו יגאלנו" – ישראל אחיו מצווים מהתורה לגאול את אותו יהודי העני שמחמת דוחקו נאלץ למכור את עצמו לגר תושב,
ונראה לרמז – לשון יגאלנו מרמז על גאולה, שהאדם מחמת דוחקו בעוני של דעת, נאלץ למכור עצמו לעבד מחוץ לקדושה – (לגר תושב), כי "אין עני אלא מן הדעת" וכן ישראל ערבים זה לזה ולכן חייבים לגאול את אותו אח ולגאול אותו מהמצרים שנמצאים בתוכו, כי נמצא במצרים אלו מחמת דוחקו בעוני של דעת.
אבל בעקבתא דמשיחא אם לא יספיקו האחים לעורר את כולם בתשובה ממשיך הפסוק הבא:
פסוק מ"ט "או דדו או בן דדו יגאלנו או משאר בשרו ממשפחתו יגאלנו או השיגה ידו ונגאל".
"או דדו" – דדו אותיות דוד רמז לדוד עצמו, "או בן דדו" – מבני דוד, "יגאלנו"- מיוצאי חלציו שהם מבשרו הבאים ממשפחתו,
ועוד פירוש – "יגאלנו"-אחד מהם יגאל את ישראל וזהו שנאמר: בפסוק הקודם: "אחד מאחיו יגאלנו" לרמז – שאחד יגאל דהיינו מבן דוד מיוצאי חלצי דוד, "או השיגה ידו"- או שאם לא יהיה את הזכות שהוא יגאל את עם ישראל, לכן כתוב לשון: "השיגה ידו", ידו אותיות יד-דוד, יד = (14( בגימטריה דוד = (14), ועל מי הכוונה "השיגה ידו" רמז למשיח בן יוסף, "יגאלנו"- הוא יגאל את ישראל.
ממי יגאלו עם ישראל: "או דדו או בן דדו וכו' וכו'.
מפני מה נאמר בפסוק כמה פעמים לשון "או ?
והרי בורא עולם היודע כל הנסתרות יודע מי יגאל את עם ישראל.
נראה לחדש- מכמה טעמים:
טעם א'- בכדי שהאדם יצפה תמיד לישועה שמא בעוד רגע הישועה קרובה לחזק את כח האמונה שמשיח בכל רגע צריך לבוא.
טעם ב'- כשאדם מגיע לבית דין של מעלה לאחר 120 שנה, אחד מהשאלות ששואלים אותו האם ציפית לישועה, ? (דהיינו האם חיכה שמשיח יבוא ?) וזו שאלה המורה על כל המשכיות הדורות ממתן תורה מלשון הכתוב: "או דדו או בן דדו וכו' " בכדי להורות בכל דור ודור ובכל רגע ורגע ואם לא יהיה כתוב כך ימצא שאותו הדור לא יחכו מאחר ויודעים באיזה דור תבוא הגאולה,
טעם ג'-שהרי "אין בן דוד בא אלא בהיסח דעת" ואם כן נמצא שעל שעל ידי שכתוב בתורה:" או דדו או בן דדו וכו' וכו' "יבוא המשיח בהיסח דעת.
פסוק זה "דדו או בן דדו וכו' הוא פסוק מ"ט להורות כשיגיע משיח, נזכה להגיע ל-נ' שערי קדושה וכמובא במדרש:שאליהו הנביא יוריד רוח של תשובה ממרום ויחזיר את עם ישראל בתשובה, ודע שעיקר ההכנה שנגיע בגאולה ל-נ' שערי קדושה ולכן הפסוק לעיל "או דדו או בן דדו וכו" נמצא בפסוק מ"ט קרוב ל-נ'.
וכן שנת יובל הוא כל 50 שנה כמניין נ' לרמז על נ' שערי קדושה, ושנת היובל מפקיע את העבדים היהודים מלהיות עבדים שהרי הם עבדים ל-ה' ולא עבדים לעבדים שהרי אדון העבד אף הוא עבד ל-ה'.