חידושים לטו בשבט

חידושים ל-ט"ו בשבט

ט"ו בשבט הוא ראש השנה לאילנות והוא קובע לסיום מניין שנות ערלה לפירות.

מובא בהלכה: (שו"ע יו"ד הל' ערלה) כל שנה של שנת ערלה לעץ מתחילים למנותו מא' תשרי עד א' תשרי, ובשנתו הראשונה אם העץ התחיל לצמוח מתאריך א' אלול מספיק לו חודש אחד שיעלה לחשבון מניין שנה, ובשנותו השניה שנה שלימה (מ-א' תשרי עד א' תשרי) ובשנתו השלישית מספיק מ- א' תשרי עד ט"ו בשבט שהוא ראש השנה לאילנות ויוצא שתוך שנה וחצי הספיקו למנות 3 שנות ערלה, אבל לפני שסופרים את שנות הערלה לוקח 14 יום לקליטת הגרעין באדמה לשתילת העץ, וקליטת הגרעין חוץ ממניין שנות הערלה.

השנים >>>שנה ראשונהשנה שניהשנה שלישית

התאריכים >>>
מ-א' אלול עד א' תשרי.מ-א' תשרי עד א' תשרי.מ-א' תשרי עד ט"ו בשבט.
ביאורים>>>עם חשבון הגרעין:מ-ט"ו ב-אב עד א' תשרי.לעולם שנה שניה היא שנה שלימה.בט"ו בשבט ראש השנה לאילנות, סיום מניין 3 שנות 'ערלה'.

ויש לחדש – שתי שנות העורלה הראשונות  רמוזות במזל חודש "שבט", לרמז – מכיוון שט"ו בשבט הוא הקובע לאילנות ובו מסתיים שנות העורלה לכן גם שאר שנות ה"ערלה" רמוזות בה.

מזל "דלי" כנגד 44 יום של השנה הראשונה מ-ט"ו ב-אב עד א' תשרי, עם חישוב קליטת הגרעין 14 יום,  (ובלא חישוב הגרעין מ- א' אלול עד א' תשרי כ-30 יום).

"דלי"שנה ראשונהחודש אלולקליטת הגרעין
= 4444 ימיםכ – 30 ימים14 ימים
כנגד 44 יוםעם קליטת הגרעיןללא חישוב קליטת הגרעיןיחד עם כ – 30 ימי אלול = 44 ימים.

מזל "דלי" וחודש "שבט" בגימטריא שנה, לרמז – על השנה השניה של שנת "ערלה", שהיא לעולם שנה שלמה, (כנזכר לעיל).

דלישבטשנה
44+ 311= 355

ארץ ישראל נשתבחה בפירותיה ובט"ו בשבט המנהג לאכול מכל מיני פירות הארץ וטוב להדר אחר פירוט שלא מוצאים כל כך במשך השנה, וראוי בעיקר להדר בט"ו בשבט לאכול משבעת המינים שארץ ישראל נשתבחה בהם, ומנהג אכילת פירות בט"ו בשבט נוהגים גם בחוץ לארץ.

וארץ ישראל בבחינת שבת וחוץ לארץ בבחינת ימות החול, שבעת המינים כנגד שבעת ימי השבוע והשבת משפיעה לכל ימות השבוע.

מקובל מפי צדיקים שרשב"י הקדוש במערה כל שבת העץ חרובים נתהפכה לתמרים, "תמר" הוא כנגד המלכות והמלכות כנגד השבת, והשבת משפיעה שפע לכל ימות השבוע.

ויש לרמז – על "שבעת המינים", שבת ברמז "שבעת".

כוכב חודש "שבט" שמו "שבתאי".

ויש לרמז – שבתאי ברמז שבת ארץ ישראל.

נקדים: ישנם רמ"ח אברים כנגד רמ"ח מצוות 'עשה', וישנם שס"ה גידים כנגד מצוות 'לא תעשה', ומובא בכתבי האר"י שכנגד כל אדם גשמי ישנו אדם רוחני מעליו רמ"ח אברים רוחניים ושס"ה גידים רוחניים, כמניין תרי"ג.

רמ"חשס"התרי"ג
248+ 365= 713

וכן ב-ט"ו בשבט מברכים על כל מיני פירות ויסוד הברכות שתיקן דוד המלך 100 ברכות בכל יום, ו-בט"ו בשבט מברכים לשלימות תיקון האדם העליון, וביום זה סיום תיקון שנת 'ערלה' של שנה שלישית.

ויש לרמז – תרי"ג מצוות, בצירוף ק' ברכות יעלה כמניין 'שבתאי' כוכב חודש 'שבט'.

תרי"גק'שבתאי
613+ 100= 713
מניין המצוותמניין הברכות שבכל יוםכוכב חודש 'שבט'

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *